Selasa, Oktober 21, 2008

Tong Dram dari langit????

Buletin Utama TV3 :Kisah guru di tendang oleh pelajar hanya kerana tidak menghantar kerja sekolah mereka. Berdasarkan kisah guru ini, saya teringat pertama kali bertukar ke sekolah di sekitar Bandar Taiping. Pada ketika itu saya masih guru baru yang masih tidak kenal murid-murid yang begitu ramai di sekolah ini. Kisah nye macam ni, ketika itu saya pertama kali mengajar mata pelajaran jasmani dan kesihatan tingkatan 1 (sesi petang). jadi nye saya dikehendaki membuat Ujian SEGAK hanya pelajar perempuan sahaja bagi untuk 2 kelas sahaja. ujian tu saya jalankan di bawah blok yang mempunyai 3 tingkat kesemuanya.

Ujian itu tidak menjadi apa-apa masalah pada saya. yang menjadi masalah nye ialah ketika ujian itu dijalankan, cuba anda bayangkan bagaimana tiba-tiba je tong sampah sebesar tong dram jatuh hampir mengenai hujung kaki. dan yang pasti nyer kaki saya dipenuhi dengan sampah-sampah yang telah dicampakkan dari tingkat atas. saya bernasib baik kerana ketika kejadian saya sempat bergerak sedikit ke kanan. cuba bayangkan sekiranya saya tidak bergerak sedikit pun, mahu nya dah koma kerana di timpa tong sampah yang besar seperti tong dram. cuba anda bayangkan dengan apa yang telah saya alami ini.

pada ketika itu, saya cukup tergamam dengan kejadian tong sampah dari langit. saya berpaling ke atas sekiranya ternampak kelibat sesiapa yang telah mencampak tong sampah tu, dan yang pastinya pelajar itu mungkin menyorok di sebalik koridor di tingkat itu. pada masa yang ada guru lain melihat kejadian tersebut, tetapi dia juga tidak dapat melihat siapakah kelibat pelajar yang suka membuat onar tu. agaknya kalau saya benar-benar ditimpa tong sampah tu, sudah tentu tiada pelajar yang akan mengaku kerana ianya berlaku dengan pantas. dan yang pastinya nyawa sebagai seorang guru berada di tangan murid yang tidak bertanggungjawab. alhamdulillah syukur pada Allah swt kerana saya masih selamat.

kemudian saya menceritakan kejadian ini pada guru lain, jawapannya adalah cuma berhati-hati dengan pelajar sekolah ini. kalau di ikutkan saya masih guru baru di sekolah ini, rasanya tidak pernah membuat sesuatu yang menyakiti para pelajar sekolah ini. saya membayangkan betapa bahaya nya berada di sekolah ini dan tidak menyangka kejadian ini akan berlaku pada diri sendiri.

sebelum ini pernah terjadi kejadian yang boleh dianggap jenayah, di mana guru agama di sekolah lama saya dahulu cuba diugut dengan pisau hanya kerana tidak berpuas hati dengan markah yang diberikan oleh guru tersebut. kejadian itu berlaku ketika guru mahu ke tempat parking keretanya. akhirnya pelajar itu digantung sekolah selama 2 minggu.

cuba bayang kan jika anda sendiri mengalami seperti kejadian guru agama tersebut dan juga saya sendiri. sejak kejadian itu, saya cukup berhati-hati ketika melalui blok tersebut dan saya mula membeli insuran takaful sebagai perlindungan. takut dan gementar jugak dibuatnya

Apa pendapat anda.............





Tiada ulasan: